27 de agosto de 2009

Everything in Its Right Place



Amsterdão é a prova de que as cidades têm personalidade, a que alguns chamarão alma, ou, se preferirmos algo menos esotérico - talvez -, força interior. Porque a força interior, a tal que exalará uma sensível personalidade, terá de vir das entranhas das ruas e das casas, sem ultrapassar, mas tendo de estar absolutamente sensível, na vida quotidiana. E isso será algo que poucas cidades atingem.

E Amsterdão não o atinge. Em Amsterdão não sentimos uma personalidade forte, essa personalidade que teria de começar nas ruas e casas e que não poderia ultrapassar, apesar de essencial, o viver de todos os dias. Amsterdão assemelha-se a uma casa de bonecas, onde tudo é bonito e interessante de olhar, mas de fora; como quando espreitamos uma magnífica casa de bonecas que, apesar de perfeita, não nos passa uma vontade de entrar e ficar por mais tempo que o que durará uma pequena visita onde o nariz no ar em busca de detalhes acabará por esgotar por si mesma o nosso interesse.

O peso da história em Amsterdão poderia ser infindavelmente justificado pelas características casas, na sua maioria erguidas nos séculos XVII e XVIII, de uma idade invulgar portanto. Imaculadamente preservadas, fazendo-nos sentir entrar numa pintura de um tempo perdido ou simplesmente longínquo. Mas também esse sentimento não nos preenche, talvez por essas casas nos passarem pouco mais que uma data fantástica pintada ostentiva mas justificadamente numa das paredes. Sentimos que a força ou a história que essas casas nos poderiam passar não ultrapassa alguns interessantíssimos detalhes oriundos provavelmente apenas da sua construção.

Mas as cidades com personalidade não vivem nem poderão viver de um qualquer passado ou período histórico mais determinante, ou não teríamos cidades modernas tão interessantes ou atraentes. Amsterdão não nos passa história, e, mais importante, parece não nos passar presente, no sentido de uma vida própria, com a tal força de um quotidiano que nos contagie com uma qualquer energia.

Há uns tempos, uma amiga disse-me “Paris, mesmo quando é feia, é bonita”. Assim como os repetitivos tijolos londrinos transmitem um fantástico encanto, ou Chelas é bonita e Telheiras é feia. Ou o Porto tresanda carácter, mas não nos deixemos afastar do seu núcleo. Como a calma de Évora nos preenche e Óbidos, à sua dimensão, se conclui no passeio da praxe. Noutro oposto, talvez, a força da cidade não deva ultrapassar a das próprias pessoas, como Madrid o faz mais agressivamente. Força, personalidade, mesmo alguma opulência - as medidas certas nem todas as cidades as atingem.

Tal como senti acontecer um pouco com Barcelona, Amsterdão assemelha-se metaforicamente a uma overrated Diana Krall, talvez por serem cidades que as pessoas parecem ter vergonha de não acharem fantásticas, mesmo as que nunca as percorreram. Amsterdão será quase totalmente bonita, e bastante, mas quando a beleza se parece esgotar no estuque das casas, no ondular das pontes, ou no correr dos canais - sem transmitir, por parecer não as possuir, uma força ou inspiração a quem vive nessas casas ou ultrapassa esses canais -, pouco nos contagia e sentimo-nos, lá está, numa perfeita, mesmo perfeitinha, casa de bonecas.


t.

26 de agosto de 2009

patchwork

I know it's wrong
I know it's selfish
You've such a short life
You've so little time
You know this pattern
Patchwork of any direction
Cobbled together
In odd shape and size
Take my hand, we'll walk through this together
But my hand gets sweaty
You somehow slip away
Try to call you, but I don't call too loud, no
Try to love, and never look that hard

Cos this blue's a swirling ocean
The green, the ambition
The red is the guilt
There's a lot of red
I know it's wrong
I know it's selfish
Such a short life
So little time
Try to call you, but I don't call too loud, no
Try to love, but never look that hard

The yellow is my sunshine
Comes out on odd occasion
Barely enough to keep you around

getting to grips with the ups and downs


“I’m on the chopping block
Chopping off my stopping thought
Self doubt and selfism
were the cheapest things I’ve ever bought”

25 de agosto de 2009

the truth's unwinding

Self expressed, exhausting for all
To see and to be
What you want and what you need
The truth's unwinding
Scraping away at my mind
Please stop asking me to describe

For one moment
I wish you'd hold your stage
With no feelings at all
Open minded
I'm sure I used to be so free

Wash me away
Clean your body of me
Erase all the memories
They will only bring us pain
And I've seen, all I'll ever need


Marble House



(...)
You close my eyes and soothe my ears
You heal my wounds and dry my tears
On the inside of this marble house I grow
And the seeds I sow will grow up prisoners too
(...)
When we are all alone then we do both agree
We have a thing in common this was meant to be
(...)

24 de agosto de 2009

"if we stop dreaming now, lord knows we'll never clear the clouds"

Hear it in my spirit



Hear it in my spirit

I've seen heroin for myself
On the street so young laying wasted
Enough ain't it enough
Crippled world
I just can't bring myself to see it starting

Tell me how I fear it
I buy prejudice for my health
Is it worth so much when you taste it?
Enough there ain't enough hidden hurt
A time to sell yourself
A time for passing

Spirit

How long?

Spirit

23 de agosto de 2009

a way to make you smile

Teaching myself to be

Will I follow?


As she walks in the room
Scented and tall
Hesitating once more
And as I take on myself
And the bitterness I felt
I realise that love flows

Wild, white horses
They will take me away
And the tenderness I feel
Will send the dark underneath
Will I follow?

Through the glory of life
I will scatter on the floor
Disappointed and sore
And in my thoughts I have bled
For the riddles I've been fed
Another lie moves over
(...)

22 de agosto de 2009

enfants, let´s go!

We know a place where no planes go
We know a place where no ships go

No cars go
No cars go
Where we know

We know a place no space ships go
We know a place where no subs go

No cars go
No cars go
Where we know

(Hey!)
(Hey!)
(Mom, Dad!)
(No go!)

Us kids know
No cars go
Where we know

Between the click of the light and the start of the dream


21 de agosto de 2009

set me free

la

la la la la la la la...

twenty four hours

So this is permanence, love's shattered pride.
What once was innocence, turned on its side.
A cloud hangs over me, marks every move,
Deep in the memory, of what once was love.

Oh how I realised how I wanted time,
Put into perspective, tried so hard to find,
Just for one moment, thought I'd found my way.
Destiny unfolded, I watched it slip away.

Excessive flashpoints, beyond all reach,
Solitary demands for all I'd like to keep.
Let's take a ride out, see what we can find,
A valueless collection of hopes and past desires.

I never realised the lengths I'd have to go,
All the darkest corners of a sense I didn't know.
Just for one moment, I heard somebody call,
Looked beyond the day in hand, there's nothing there at all.

Now that I've realised how it's all gone wrong,
Gotta find some therapy, this treatment takes too long.
Deep in the heart of where sympathy held sway,
Gotta find my destiny, before it gets too late.


Ian Curtis


19 de agosto de 2009

of me and my soul


and I'm out...
and I'm out on the streets
and I am looking
looking for someone to share
my hopes and dreams with
but no one is there for me

when I step on the street at night
I am crying...
crying for someone to see
the importance of being free
will someone ever be?

and of course
there is people out to get me
but they don't have a trace
of me and my soul
riding high tonight

I thank you



Here is a song from the wrong side of town
Where I'm bound to the ground by the loneliest sound
And it pounds from within and is pinning me down

Here is a page from the emptiest stage
A cage or the heaviest cross ever made
A gauge of the deadliest trap ever laid

And I thank you for bringing me here
For showing me home
For singing these tears
Finally I've found that I belong here

18 de agosto de 2009

Go On Singing...


excerto de "F For Fake"(1973) de Orson Welles
(…)
A fact of life.
We're going to die.
"Be of good heart"…
cry the dead artists out of the living past.
"Our songs...
will all be silenced.
But what of it?
Go on singing. "
Maybe a man's name
doesn't matter
all that much.

i never see anything



There was nothing in the world
That I ever wanted more
Than to feel you deep in my heart
There was nothing in the world
That I ever wanted more
Than to never feel the breaking apart
All my pictures of you

17 de agosto de 2009

everything cool?

Como reagir quando o nosso idealismo nos derruba? Criar novos laços?
Um retrato afectuoso e apaixonante.

when you're around



It's connected to the hip sounds
And it moves with the underground
It's called obsession
When you're around

16 de agosto de 2009

unfulfilled love

this is no film for the common herd

SALVATORE: I don't care. I'll wait.

ELENA: For what?

SALVATORE: For you to fall in love with me too. Listen carefully. Every night, when I get off work, I'll come and wait beneath your window. Every night. When you change your mind, open your window. That's all. I'll understand...


15 de agosto de 2009

"squirrel"



Absolutamente delicioso. Como deviam ser todos os filmes de animação. Não é fácil aos dez minutos silenciar uma plateia anteriormente eufórica a qualquer tropeção ou palhaçada de circunstância. E a partir daí, uma vez colocado o público no seu lugar, é sempre em crescendo. A animação, a aventura, a história, prendem-nos à cadeira até ao fim. Assim vale bem a pena. E aqui só para nós... não há cantoria. Só isso transporta tudo para outra dimensão.

14 de agosto de 2009

All it takes to fall

"It's not where you take things from, it's where you take them to."
Jean-Luc Godard


Ever away from seeing more than life
The morning lies miles away from the night
No man ever could steal her heart
But with bright gold coins I’ll take my shot

And all it takes to fall
If you don’t walk, might as well crawl

All it takes to fall
What a quiet world after all
Of the things that you guessed will come
What a moment it was after all

Llorona de Los Angeles


Tirem as vossas conclusões.

vennez comme vous êtes

13 de agosto de 2009

esta é de certeza!

"i am the only one that got through
the others died where ever they fell
it was an ambush
they came up from all sides
give your leaders each a gun and then let them fight it out themselves
i've seen devils coming up from the ground
i've seen hell upon this earth
the next will be chemical but they will never learn"


Harry Patch (In Memory Of)

Interessante é saber a realidade que nos espera. E não desagrada nada.

Is this a new Radiohead song?

an answer that refused to be found

11 de agosto de 2009

3 Noites, 3 Línguas

Não, nenhum dos temas foi publicado nos anos Oitenta...


1975


1976


2008

...mas uma ou outra quase que poderia ter sido.

3 de agosto de 2009

evasões

A minh'Alma fugiu pela Torre Eiffel acima,
-A verdade é esta, não nos criemos mais ilusões-
Fugiu, mas foi apanhada pela antena da T.S.F.
Que a transmitiu pelo infinito em ondas hertzianas...

(Em todo caso que belo fim para a minha Alma!...)


Mário de Sá-Carneiro

tenho isso aqui anotado algures...

2 de agosto de 2009

is there anyone else here too



I don't know what it is
But you got to do it
I don't know where to go
But you got to be there
I don't know where to fall
But I know that its comfortable where
I don't know where it is

índios da meia praia

Das eleiçoes acabadas
Do resultado previsto
Saiu o que tendes visto
Muitas obras embargadas
Mas não por vontade própria
Porque a luta continua
Pois é dele a sua história
E o povo saiu à rua
Mandadores de alta finança
Fazem tudo andar pra trás
Dizem que o mundo só anda
Tendo à frente um capataz
E toca de papelada
No vaivém dos ministérios
Mas hão-de fugir aos berros
Inda a banda vai na estrada
Eram mulheres e crianças
Cada um com o seu tijolo
"Isto aqui era uma orquestra"
Quem diz o contrário é tolo


Zeca Afonso